Emerytki
Emerytury kobiet rocznik 1953
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Emerytki Strona Główna
->
Polonia
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Emerytury - walna debata bez konieczności logowania i rejestracji
----------------
Piwniczne noSG
Polonia
Emerytury kobiet rocznik 1953
Stare dzieje
----------------
Bocznica zwrotniczego FYMa
Pomoc techniczna
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
xrb
Wysłany: 2007-08-16 23:42
Temat postu:
pytanie z norwegii: jakie dokumenty powinienem posiadać i co wiedzieć jeśli chcę sprowadzić do norwegii motor z wielkiej brytanii? proszę o odpowiedź pozdrawiam
beata.pamela
Wysłany: 2006-11-18 18:31
Temat postu:
Pytanie z Belgii. Jestem w zwiazku malzenskim z holendrem na stale zakupilismy mieszkanie w Belgii jestem polka bez paszportu holenderskiegoi bez zameldowania w domu w Belgii pytanie moje brzmi jakie powinnam posiadac dokumenty ,aby zamieszkiwac tam prawnie,ale bez utraty polskiego obywatelstwa.
Historuch
Wysłany: 2006-05-02 17:02
Temat postu: "Obywatelstwo, paszporty i prawa jazdy"
Forum Polonijne - Odpowiedzi na Pytania
11 czerwca 2003
"Obywatelstwo, paszporty i prawa jazdy"
Goście:
Barbara Czerederecka - Urząd ds. Repatriacji i Cudzoziemców
Janusz Szymański - Ministerstwo Infrastruktury
1. Najpierw pytanie z daleka - z Australii. Pani, która do nas napisała, planuje przyjazd do Polski w czasie tegorocznych letnich wakacji. Jej paszport traci jednak ważność i pani obawia się, że może nie zdążyć z wyrobieniem nowego. Czy to prawda, że musi wystąpić o nowy paszport do urzędu w Warszawie? Jeśli tak to do którego? Ile to będzie trwało i kosztowało? Nasza korespondentka obawia się, że nie zdąży załatwić formalności.
Barbara Czerederecka - Urząd ds. Repatriacji i Cudzoziemców Pani ta powinna się zwrócić do polskiego konsula w Australii, w tym konsulacie który jest najbliższy jej miejsca zamieszkania ponieważ obywatelom polskim, którzy stale mieszkają za granicą paszport wydaje konsul. Rzeczywiście paszporty wyrabiane są w Polsce, w Warszawie, ale na czas oczekiwania na paszport zasadniczy, konsul wyda pani paszport tymczasowy. Na podstawie tego paszportu będzie pani mogła swobodnie podróżować. Paszport kosztuje mniej więcej 100 dolarów, choć trudno jest
mi powiedzieć ile dokładnie będzie on kosztował w Australii.
1a. Przy okazji - pani z Australii - ma też pytanie, czy polskie paszporty wydane w konsulacie w Australii z datą ważności przez 10 lat, tracą teraz aktualność?
Barbara Czerederecka - Urząd ds. Repatriacji i Cudzoziemców Oczywiście, że tak. Jeżeli paszport był wydany w 1993 roku, to w tym roku traci on ważność i musi pani wyrobić nowy paszport na następne 10 lat.
2. Pytanie z Polski od repatrianta, który jest w naszym kraju od 2000 roku. W Mołdawii przepracował 25 lat i chciałby wiedzieć, czy będzie mieć prawo do otrzymania emerytury w Polsce, jeśli zdarzy się tak, że nie będzie mógł pracować, na przykład ze względów zdrowotnych?
Barbara Czerederecka - Urząd ds. Repatriacji i Cudzoziemców
Pan jako repatriant jest w tej szczęśliwej sytuacji, że cały staż pracy zagranicą, czyli te 25 lat, będzie się panu liczył jako okresy składkowe do wymiaru polskiej emerytury. Ma więc pan bardzo komfortową sytuację. Jednak więcej szczegółów powinien pan zasięgnąć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Nie musi pan iść do Wydziału Rent Zagranicznych, gdyż będzie pan dostawał emeryturę polską.
3. Polak z Ukrainy, obecnie studiujący w Polsce, chciałby wiedzieć, czy mając trzy zazębiające się karty czasowego pobytu, (każda z nich wydana jest na dwa lata), po upływie 5 lat będzie mógł starać się o nadanie mu polskiego obywatelstwa?
Barbara Czerederecka - Urząd ds. Repatriacji i Cudzoziemców Może pan już dzisiaj składać wniosek do prezydenta o nadanie obywatelstwa polskiego, nawet jeśli nie upłynęło jeszcze pięć lat, gdyż w trybie szczególnym prezydent może nadać obywatelstwo polskie cudzoziemcowi który nie spełnia tego warunku zamieszkiwania w Polsce co najmniej pięć lat. Powinien się pan zgłosić w urzędzie wojewódzkim na terenie tego województwa w którym pan mieszka i wypełnić wniosek o nadanie obywatelstwa polskiego i złożyć wszystkie potrzebne dokumenty. Musi pan tylko udokumentować polskie pochodzenie.
4. Dwa pytania z Wielkiej Brytanii. Pierwsze od Polki, która wyszła za mąż za Brytyjczyka, posiada podwójne obywatelstwo i ma dwie córki, które mają tylko jedno obywatelstwo - brytyjskie. Czy mogą one przyjeżdżać do Polski z paszportami brytyjskimi, czy też muszą starać się o paszporty polskie?
Barbara Czerederecka - Urząd ds. Repatriacji i Cudzoziemców Córki miałyby brytyjskie obywatelstwo tylko wtedy, gdyby pani razem z mężem złożyła oświadczenie o wyborze dla dziewczynek obywatelstwa brytyjskiego. Jeżeli takiego oświadczenia nie złożyli w ciągu trzech miesięcy od daty urodzenia dzieci, to dziewczynki mają automatycznie polskie obywatelstwo, choć nie mają paszportów. Paszporty należy więc teraz wyrobić. Brak polskich paszportów w sytuacji, kiedy matka będzie posiadała polski paszport, a dziewczynki brytyjski często budzi wątpliwości straży granicznej i rodzi problemy przy wyjeździe z kraju.
5. Nasza rodaczka, od 4 lat mieszkająca w Anglii, wkrótce wychodzi za mąż za obywatela bułgarskiego. Para ta planuje osiedlenie się w Polsce na stałe mniej więcej za rok. Czy narzeczony będzie mógł starać się o otrzymanie polskiego obywatelstwa? Czy można starania o to podjąć jeszcze w czasie pobytu w Wielkiej Brytanii?
Barbara Czerederecka - Urząd ds. Repatriacji i Cudzoziemców Zamiar zawarcia związku małżeńskiego z obywatelką polską jest zbyt słabą podstawą do ubiegania się o polskie obywatelstwo. Nawet związek małżeński z obywatelem polskim też nie jest jedyną, wystarczającą przesłanką do tego żeby ubiegać się o polskie obywatelstwo. Radzę by na razie wstrzymać się z tym ubieganiem się o polskie obywatelstwo. Po wzięciu ślubu i przyjeździe do Polski pan będzie miał prawo do uzyskania zezwolenia na zamieszkanie na czas określony i wtedy powoli, małymi kroczkami można zmierzać do polskiego obywatelstwa.
6. Podobny problem w pytaniu nadesłanym ze Stanów Zjednoczonych. Czy obywatel amerykański może ubiegać się o obywatelstwo polskie ze względu na to, że ożenił się z obywatelką Polski? Jakie wymagania trzeba spełnić, żeby to było możliwe?
Barbara Czerederecka - Urząd ds. Repatriacji i Cudzoziemców Tutaj są już fakty, państwo są małżeństwem, choć nie wiemy jak długo. Jeszcze raz jednak podkreślę, że samo małżeństwo nie jest faktem wystarczającym do nadania obywatelstwa polskiego. Oczywiście każda sprawa analizowana jest indywidualnie i bardzo możliwe, że w wyniku zawarcia związku małżeńskiego wytworzyły się już trwałe więzi z narodem polskim, z polską kultura. Jeżeli ten związek małżeński trwa już jakiś czas ma pan prawo złożyć wniosek o nadanie polskiego obywatelstwa. Proponuję zwrócenie się do polskiego konsula. On najlepiej będzie wiedział, jakie dokumenty należy składać.
7. Stale dostajemy sporo pytań dotyczących praw jazdy. 17-letni Przemek z Chicago, posiadacz amerykańskiego prawa jazdy, wybiera się latem do Polski i pyta, czy może prowadzić w naszym kraju samochód czy też musi postarać się o międzynarodowe prawo jazdy. Jeśli tak, to gdzie i w jaki sposób ma się o nie starać?
Janusz Szymański - Ministerstwo Infrastruktury
Przede wszystkim Przemek jest za młody, aby mógł w Polsce kierować pojazdem. Od 1-go czerwca ubiegłego roku limit wieku został podniesiony do 18 lat i dopiero po ukończeniu 18-stu lat będzie mógł u nas kierować pojazdem. Natomiast co do prawa jazdy to amerykańskie prawo jazdy jest w Polsce nieważne. Przed wyjazdem do Polski musiałby więc zaopatrzyć się w prawo jazdy międzynarodowe, które uzyska w jakimś kompetentnym organie w Stanach Zjednoczonych.
8. Pielęgniarka z Polski, pracująca na 2-letnim kontrakcie w Norwegii pyta, czy musi zmienić po roku polskie prawo jazdy? A gdyby przedłużyła kontrakt o następne dwa lata, czy może przewieźć samochód z Polski i inne rzeczy jako mienie przesiedleńcze, a więc nie płacąc cła?
Janusz Szymański - Ministerstwo Infrastruktury
Mogę odpowiedzieć na pierwszą część pytania. Obywatelka polska, która przyjeżdża do danego kraju musi stosować się do prawodawstwa tam obowiązującego. Jeżeli prawo norweskie wymaga wymiany prawa jazdy po upływie roku - musi tego dokonać. Na drugą część pytania może odpowiedzieć Urząd Celny.
9. Jak będzie wyglądać sprawa praw jazdy po wejściu Polski do Unii Europejskiej - pyta o to nasz widz z Wielkiej Brytanii. Mieszka on tam na stałe i chciałby wiedzieć, czy będzie mógł wymienić polskie prawo jazdy na brytyjskie bez ponownego zdawania egzaminu.
Janusz Szymański - Ministerstwo Infrastruktury
Tak. To już regulują przepisy unijne. Jeżeli przystąpimy do Unii będziemy objęci tymi samymi przepisami. Ale, jeśli przystąpimy do Unii polskie prawa jazdy będą honorowane i nie będą podlegały wymianie - dopiero wtedy, gdy utracą ważność.
10. Jeszcze jedno pytanie z Anglii od Polaka mieszkającego tam na stałe, który chciałby mieć polskie prawo jazdy i dowód osobisty. Pan jest w dalszym ciągu polskim obywatelem, ale nie jest już w kraju zameldowany. Gdzie może starać się o polskie prawo jazdy i polski dowód?
Prawo jazdy, którym posługuje się obecnie, wyrobił sobie na Węgrzech.
Janusz Szymański - Ministerstwo Infrastruktury
Organem właściwym jest organ ostatniego miejsca pobytu w kraju. Osoba, która zamieszkuje przez dłuższy czas w Anglii - musi się jednak liczyć z tym, że może być ono nie uznane. Każdy kraj, w stosunku do krajów, które nie należą do Unii przewiduje pewien okres czasowy po upływie którego obywatel, który przebywa dłużej w danym kraju musi przejść na prawo jazdy danego kraju. Sytuacja oczywiście zmieni się po wejściu Polski do Unii.
Barbara Czerederecka - Urząd ds. Repatriacji i Cudzoziemców Jeśli chodzi o dowód osobisty - od niedawna obywatele przebywający za granicą mogą mieć wydany dowód osobisty bez miejsca zameldowania. Z tym że złożenie wniosku i odbiór dowodu wymaga osobistego stawiennictwa. To więc w pana przypadku może być zrealizowane, kiedy przyjedzie pan do Polski. Proszę stawić się w Urzędzie Gminy, w którym był pan ostatnio zameldowany.
11. Pan mieszkający od 15 lat w Niemczech, posiadający polskie prawo jazdy, powinien je w przyszłym roku wymienić na nowe. Ma polskie obywatelstwo, stary dowód osobisty, nie ma w Polsce meldunku. W czasie wizyty w polskim wydziale komunikacji poinformowano go, że bez zameldowania w naszym kraju nie będzie mógł wymienić starego prawa jazdy na nowe. Czy to prawda?
Janusz Szymański - Ministerstwo Infrastruktury
Osoba, która posiada prawo jazdy wydane poza granicami Polski, co można przypuszczać w przypadku tej osoby, która wyjechała z Polski 15-ście lat temu, nie może ubiegać się o wymianę posiadanego jeszcze prawa jazdy polskiego, gdyż przepisy (nie tylko polskie) stanowią, iż można mieć tylko jeden dokument uprawiający do kierowania. Jeśli jednak jest taki przypadek i ten pan mieszkając w Niemczech posiada nadal polskie prawo jazdy, z którego nie korzysta w Niemczech - nie ma tutaj żadnego znaczenia kwestia zameldowania - w tej chwili może w urzędzie właściwym dla ostatniego miejsca pobytu uzyskać nowe prawo jazdy, z tym, że bez adresu, gdyż organ polki nie ma prawa wpisywać adresu zagranicznego.
12. W czasie zeszłorocznych wakacji w Stanach Zjednoczonych 18-latek z
Polski zdał tam egzamin i dostał prawo jazdy. Czy może je teraz, po powrocie do kraju, wymienić na dokument polski?
Janusz Szymański - Ministerstwo Infrastruktury
Może, ale będzie musiał spełnić jeden warunek - będzie musiał zdać w Polsce egzamin teoretyczny. A więc wymiana jest właściwie teoretyczna, gdyż będzie musiał ponownie zdawać egzamin. Prawo jazdy amerykańskie nie jest w Polsce uznawane. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej nic się w tym zakresie nie zmieni.
13. Pytanie z Kanady - czy to prawda, że można wysłać pocztą prawo jazdy do wymiany. W konsulacie nic na ten temat nie wiedzą, a w Wydziale Komunikacji w Zamościu poinformowano naszego widza, że trzeba stawić się osobiście. Czy słusznie?
Janusz Szymański - Ministerstwo Infrastruktury
Nie zupełnie. Przede wszystkim nie przesyła się prawa jazdy. Rozporządzenie o wymianie dokładnie określa jakie dokumenty należy złożyć - przede wszystkim kserokopię prawa jady, zdjęcie i dowód wniesienia opłaty. Można to zrobić pocztą - przepis dopuszcza taką możliwość - należy się jednak liczyć z tym, że jeżeli wystąpią jakieś nieścisłości w dokumentacji, w aktach ewidencyjnych kierowcy to będzie wzywany do uzupełnienia. Jest to oczywiście utrudnione jeżeli obywatel mieszka w Kanadzie. Natomiast jeśli pan ten posiada prawo jazdy kanadyjskie nie powinien starać się o wymianę polskiego prawa jady, bo takiej nie uzyska.
14. Kiedy polskie prawa jazdy będą honorowane w Niemczech - pyta Agnieszka, która przybyła tam w roku 1997?
Janusz Szymański - Ministerstwo Infrastruktury
Z chwilą wejścia Polski do Unii polskie prawo jazdy będzie honorowane na terenie całej Unii a prawa jazdy innych państw członkowskich będą ważne na terenie Polski. Obecnie nasze prawo jazdy jest uznawane, ale podlega wymianie.
15. Pytanie z Holandii. Czy można mieć tam podwójne obywatelstwo i czy
można przy tym bez problemów zachować odziedziczone ziemie i mieszkanie?
Barbara Czerederecka - Urząd ds. Repatriacji i Cudzoziemców Sądzę, że pytanie to zadaje obywatel Polski, który zamierza się ubiegać o obywatelstwo holenderskie. Z punktu widzenia polskiego prawa dopuszczalne jest posiadanie polskiego i równocześnie holenderskiego, ale z tego co wiem, prawo holenderskie nie jest tak liberalne i raczej nie zezwala na to aby nabywając obywatelstwo holenderskie móc zachować dotychczas posiadane. Otrzymuje się tam wprawdzie obywatelstwo holenderskie ale władze wymagają przedłożenia w ciągu dwóch lat dokumentu utraty posiadanego obywatelstwa pod groźbą utraty nabycia obywatelstwa holenderskiego. Jeżeli chodzi o nieruchomości - wydaje się, że chodzi o nieruchomości, które polski obywatel ma w Polsce - to nabycie obywatelstwa holenderskiego nie powoduje żadnych zmian w prawie własności.
Opracowała Dorota Borkowska
http://web.archive.org/web/20041023080240/www.itvp.pl/forumpolonijne/content.html
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin